יום שלישי, 3 בספטמבר 2013

רגשנות חג וסימנים..



והנה חזרתי ארצה אחרי חצי שנה בטוסקנה , היישר אל לוע החגים..  לישראל יש את היכולת המופלאה להנחית אותך היישר אל המציאות הדביקה של אוגוסט והקיום , מלחמות ופוליטיקה , עוינות חברתית בצורת קנדי קראש ומינוסים בבנק עקב חופשה של חצי שנה  ( אבל גם עבדתי בזמן הזה.. פשוט לא ממש שילמו לי..)
את ראש השנה של 2011 בישלתי במטבח החדש של שבע וחצי ( המסעדה הקטנה שהייתה לי), באותו חג הכרזתי בהתרסה כי לא אבלה בחיק המשפחה הרגיל אלא אבלה בחיק חברות ילדות ,  ומשפחה יותר אלטרנטיבית , כל אחד היה אמור לתרום את חלקו ( בניגוד למשפחה שלי שאפילו לא הייתה טורחת להזמין אותי אישית ( ברור להם שאני אתלווה לאמא שלי) או לבקש ממני משהו לתרום כי הרי אם אני לא נשואה אז אני עדיין בת 16) , חקרתי היטב את החג וגיליתי שגם לראש השנה יש סדר משלו , ומשמעות סמלית שגדולה יותר משמלה חדשה , מתנות , ותחילת תקופת החגים המייסרת
החלטתי לייצר אנטיפסטי מכל חומרי הגלם הסימליים ולאפות חלה עגולה לניגוב  , באותו יום לשתי את החלה הלבנה כשרגלי טובלות בביוב המטבח שעלה לפתע על גדותיו ודמעות חונקות את גרוני מפחד שלעולם לא אצליח להסתדר עם כל הצרות שנוחתות עליי.... לבסוף כמו שלבסוף הכל הסתדר וארוחת החג הייתה מרגשת , כולם לקחו חלק פעיל בשיחה וברכות ואיחולים והפעלת הסדר של ראש השנה הסתמנה כהצלחה מסחררת  , בשלב הברכות חלקתי עם כולם את היום הנוראי שהשתבש לי  ואת הפחדים שלי  ( כמה טוב לחלוק עם זרים) והם איחלו לי כולם שאצליח  , בפסח לאחר  שנה חגגתי  שוב עם המשפחה האלטרנטיבית  והפעם אצלי במסעדה
היה טוב לסגור את המעגל ההוא..

נזנק לכאן ועכשיו ,היום בעודי משוטטת בעיר ילדותי לעשות קניות, נתקפתי רגשנות מרעננת , ריחות של גפילטע פיש מתקתק שטפו את השכונה , והתרגשות של חג בצבצה מהשיחים, השנה ראש השנה עובד בתיאום מושלם עם חיי , זוהי  שוב תחילת חיי , אין לי עבודה וגם לא דירה גם לא בן זוג ובעיקר אין לי שום מושג מה אני הולכת לעשות בחיי, ועם זאת יש לי בית , היסטוריה ושורשים, יש לי זיכרון ובינה שהתפתחה , ויש לי שאיפה כנה לעשות טוב עם חיי.
השנה אני שמחה לעשות את החג עם המשפחה הגנרית שלי , כי פיתחתי געגוע בריא, ואני מביאה אליהם את הסדר והברכות ומקווה שימצא חן בעיניהם החידוש ...

אני מעלה את זה עכשיו לפני הבישולים והתוצאה הסופית כי נראה לי שאולי מישהו יכול לקבל השראה לארוחת חג , מחר אצלם את התוצאות ואוסיף אותם..
נראה לי שגם אם בוחרים ברכה אחת שהכי מזדהים איתה ומביאים בקופסה שמעוטרת בברכה , זה מתנה הכי יפה שאפשר לתת 
שנה שעברה הכנתי ריבות סלק ועשיתי צנצנות שעיטרתי בברכה לכל אחד מיקירי, וכך נשארתי חלק מהשגרה הקולינרית שלהם וכוונותי הטובות נעמו להם גם לאחר החג..
אני  חושבת שכדאי לפתח ברכות חדשות , אני הוספתי אלמנט אחד משלי .. מכיוון שאני חדשה בעינייני הבלוג אני לא בטוחה שזה תקין לתת לינק למתכונים המוצאים חן בעיני..?..  ספרו לי אם לא?
אני בדרך כלל משתמשת במתכונים כרפרנט , ומשתדלת להוסיף טאץ אישי .. 

כל החומרים מהם אייצר את החג.. 


" וַיֹּאמֶר לָהֶם לְכוּ אִכְלוּ מַשְׁמַנִּים וּשְׁתוּ מַמְתַקִּים וְשִׁלְחוּ מָנוֹת לְאֵין נָכוֹן לוֹ כִּי קָדוֹשׁ הַיּוֹם לַאֲדֹנֵינוּ וְאַל תֵּעָצֵבוּ כִּי חֶדְוַת ה' הִיא מָעֻזְּכֶם "


תפוח בדבש - תפוח מקורמל בדבש  על מקל 
"יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ ה' אֱלוֹהֵנוּ וֵאלוֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶתְחַדֵש עָלֵינוּ שָנָה טוֹבָה וּמְתוּקָה כַדְבַש מֵרֵאשִית הַשָנָה וְעַד אַחֲרִית שָנָה"

אני לא הולכת להשתמש בשמנת אלא בקרם קוקוס ...

תמר – תמרים ממולאים בפיסטוקים ושקדים 
יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ ה' אֱלוֹהֵנוּ וֵאלוהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶיִתַמוּ אוֹיְבֵינוּ וְשוֹנְאֵינוּ וְכָל מְבַקְשֵי רָעָתֵנו" 



קרע – דלעת – ממרח צ'רשי טריפוליטאי 
"יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ ה' אֱלוֹהֵנוּ וֵאלוהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶתִקְרַע רֹעַ גְזַר-דִינֵנוּ, וְיִקָרְאוּ לְפָנֶיךָ זְכֻיוֹתֵינוּ"


קראתי מספר מתכונים , והחלטתי לערבב אותם ולראות מה יצא

ראש דג או כבש  - ריבת שורש סלרי מתוקה ומלוחה , אפשר גם ראשי שום צלויים או ראשי כרוב ניצנים קטנים
"יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ ה' אֱלוֹהֵנוּ וֵאלוהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶנִהְיֶה לְראש וְלא לְזָנָב:" 


אם זה סמלי בקטע רעיוני אז אין צורך בראשי חיה על השולחן , זה התחלה רעה לשנה בעיני , אני הולכת על ראש מהטבע

סִילְקָא - עלי סלק  
"יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ ה' אֱלוֹהֵנוּ וֵאלוהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶיִסְתַלְקוּ אוֹיְבֵנוּ וְשוֹנְאֵינוּ וְכָל מְבַקְשֵי רָעָתֵנוּ: "

כאן אני הולכת על סלט מסלק ומנגולד , מתובל  עם שמן זית וטוב זרעי כוסברה כתושים ולימון

כרתי - כרישה / פרסה  - קציצות פרסה
"יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ ה' אֱלוֹהֵנוּ וֵאלוהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶיִכָרְתוּ אוֹיְבֵנוּ וְשוֹנְאֵינוּ וְכָל מְבַקְשֵי רָעָתֵנוּ:"


זה קלאסי וטעים 

רוביה / לוביה פסולה בטוטה משעועית מנומרת 
"יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ ה' אֱלוֹהֵנוּ וֵאלוהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶיִרְבּוּ זְכֻיוֹתֵינוּ וּתְלַבְּבֵנוּ:"

פסולה בטוטה זה מאכל רומני שנעשה בדרך כלל משעועית לבנה , מבשלים את השעועית עד להתרככות ( שעועית מנומרת שהושרתה 4 שעות)
מאדים להזהבה מלא מלא מלא בצל ושום ( אפשר וכדאי להוסיף את השום גם מעוך וטרי ) אני מוסיפה לקראת הסוף פפריקה מעושנת... כשהשעועית רכה , טוחנים במיקסר עם חצי מכמות הבצל וממליחים ומפלפלים היטב , מגישים את שאר הבצל שנשאר מעל ...  

רימון  - דרינק מרענן מרימונים ונענע לכולם גם לילדים ולמבוגרים עם חיזוקון ( אפשר להוסיף סירופ שקדים וגרגירי רימון וליים) ואוזו..
"יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ ה' אֱלוֹהֵנוּ וֵאלוֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶנִהְיֶה מְלֵאִים מִצְוֹת כָרִמוֹן:"

דגים  - סלמון בסלט הויאטנמי , ויהיה גם גפילטע וחריימה שאחרים עושים..

"יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ ה' אֱלוֹהֵנוּ וֵאלוֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ, שֶיִרְבוּ זְכֻיוֹתֵינוֹ, וְנִרְבֶה וְנִפְרֶה כַדָגִים:" 

בנוסף לכך מצאתי עוד שני דברים סמליים שהוספתי לסדר 

חלה עגולה מסמלת את הטבע המעגלי של החיים ואת השנה הטובה שאנו מקוים שתבוא עלינו
וכמו כן מסמנת את השבת והחג ומאוד יעילה לניגובים....

איטריות ארוכות –  אצל הסינים בשנה החדשה מגישים איטריות המסמלות  אריכות ימים –  אני מכינה את הסלט הויאטנמי  של מתכוניישן כבר כמה שנים , במקום עוף אני מוסיפה פיסות סלמון , הסלט טעים מאוד מרענן וצבעוני , הוא עושה שמח.



אָמֵן כן יהִי רֲצוֹן




שיהיה שנה טובה ושנצמח , ונשריש , ונפרה את עצמנו ואת הסביבה שלנו . ושנתראה .


בוקר טוב,   קמתי ובטני מעט דואבת אך נפשי מרוממת מערב החג של אתמול..
הניסוי להביא את ברכות החג אל משפחתי הגנרית עבר בהצלחה , אני לא יכולה לומר שהם ממש הקשיבו לברכות או חלקו את שבנפשם אך צעד צעד נגיע לשם בחגים הבאים בינתיים להלן איך שהכל נראה ...

משפחת פינקו ( אימי זאנה בשמלה השחורה ודודה ליביה אחותה לידה) שיחיו וישגשגו

קציצות פרסה 

סלט סלק

סלט איטריות ויאטנמי


קוקטייל רימונים ( גרסה למבוגרים כללה טרגון וערק)

תמרים ממולאים בפיסטוקים ושקדים

סידור ראש השנה שיצרתי 


צ'רשי

ריבת סלרי

חומוס מלוביה


מסקנות:

היה יותר מידי אוכל...
היה שווה את ההשקעה
שנה הבאה נפתח את הקונספט... להתראות .











אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

7